Meer garantie voor je geld
Meer garantie voor je geld
Koop je een nieuwe smartphone en gaat het binnen de zes maanden stuk? Dan bestaat het wettelijk vermoeden dat het toestel stuk ging door een gebrek dat reeds aanwezig was op het ogenblik van de aankoop. De verkoper herstelt of vervangt het toestel zonder probleem, tenzij hij kan aantonen dat het door jouw eigen schuld kapot ging. Gaat je toestel na zes maanden stuk? Dan valt dit vermoeden weg en moet je zélf aantonen dat de smartphone bij aankoop al gebrekkig was. Met andere woorden: na zes maanden is het zo goed als onmogelijk om nog beroep te kunnen doen op de wettelijke garantie.

Vanaf 1 juni 2022 beschermd gedurende de volledige periode

Deze regels veranderen vanaf 1 juni waardoor consumenten vanaf dan recht hebben op de volledige garantietermijn van twee jaar. Deze nieuwe regels maken het recht op garantie makkelijker voor kopers. Ging een product stuk tussen zes maanden en twee jaar na aankoop, dan moest de consument zelf bewijzen dat het defect al bestond bij aankoop. Deze bewijslast wordt nu omgedraaid: de verkoper moet nu, ook na zes maanden, aantonen dat het defect nog niet aanwezig was bij aankoop. Deze regels gelden voor alle consumptiegoederen (= alle fysieke tastbare goederen, uitgezonderd dieren en verderfbare goederen zoals eten). Denk dus aan producten zoals een smartphone, maar ook een op maat gemaakte keuken of automatische garagepoort. Gaat het om een tweedehandsgoed? Dan bedraagt deze termijn in principe (minstens) één jaar.

Rechtsbijstandsverzekering

Ondanks deze betere bescherming blijft een rechtsbijstandsverzekering aangeraden. Je kan dan wel gelijk hebben, het is nog een andere zaak om effectief je gelijk te halen. Heb je bv. een dispuut met een buitenlandse verkoper en wil je deze voor een Belgische rechter dagen? Dan kost dit al snel honderden euro's enkel aan deurwaarderskosten.

< Terug naar het blog overzicht