Wat als mijn vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt?
Wat als mijn vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt?
Je boekte een tijd geleden een vliegvakantie, maar nu verneem je dat de vlucht vertraagd of zelfs geannuleerd is.

Wat nu?

Ben je al op de luchthaven? Ga dan naar de incheckbalie of boarding gate en vraag naar de tekst waarin je rechten worden uiteengezet. Controleer of er een vervangingsvlucht is. Is er geen vlucht beschikbaar en moet je een andere vlucht boeken? Bewaar dan zeker het ticket en betalingsbewijs.


Van zodra je thuis of op je bestemming bent, meld je dit best zo snel aan je reisverzekeraar en/of rechtsbijstandsverzekeraar.

Hoe krijg ik een compensatie?

Via de rechtsbijstandsverzekeraar kan je een compensatie eisen van de reisorganisator, of je kan zelf een klacht indienen via het Europese formulier EU261. Hiervoor is het belangrijk om alle bewijsstukken van je schade te bewaren. Denk aan zowel de oorspronkelijke vliegtickets alsook de eventueel nieuw geboekte tickets samen met het betaalbewijs. Ook het bericht van de reisorganisator over deze vertraging of annulatie is belangrijk om te bewaren.


Naast de terugbetaling van je tickets heb je ook recht op een compensatie. Hiervoor kijkt men naar het aantal kilometer tussen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming. Naargelang het aantal uur vertraging heb je ook recht op maaltijden of verfrissingen, hotelaccommodatie indien noodzakelijk en vervoer tussen de luchthaven en accommodatie.

Wat bij overmacht ingeroepen door de maatschappij?

Een luchtvaartmaatschappij kan zich beroepen op overmacht, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een staking. Gaat de staking uit van het personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf? Dan is er geen sprake van overmacht. Een technisch probleem wordt door het Hof van Justitie van de EU ook niet als overmacht beschouwd.


Er wordt dus geval per geval bekeken of de overmacht waarop de luchtvaartmaatschappij zich beroept effectief correct is. 


Dergelijke procedures duren lang en zijn onzeker, luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om passagiers geen of geen correcte compensatie te moeten betalen. Vaak stellen de maatschappijen een forfaitaire compensatie voor. Soms is het aangewezen om deze te aanvaarden zodat er geen lange, onzekere procedure volgt.

< Terug naar het blog overzicht